Katalog dedykowany studentom, doktorantom i słuchaczom studiów podyplomowych z niepełnosprawnościami na Uniwersytecie Jagiellońskim
Do studentów i doktorantów z niepełnosprawnością zalicza się osoby:- z niepełnosprawnością, posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny,
- przewlekle chorujące nieposiadające orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, których sytuację zdrowotną potwierdza przedłożona w CD UJ dokumentacja medyczna,
- u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach, a okoliczności te potwierdza przedłożona w CD UJ dokumentacja specjalistyczna.
- Władze uczelni i władze podstawowych jednostek organizacyjnych (dziekani wydziałów lub osoby działające z ich upoważnienia oraz kierownicy studiów doktoranckich) – decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia (adaptacje zajęć i adaptacje zaliczeń i egzaminów) oraz przyznawania urlopów dziekańskich;
- Centrum Dostępności UJ – organ opiniujący i doradczy odpowiedzialny za:
- dobór odpowiednich form wsparcia edukacyjnego dostosowanych do indywidualnych potrzeb związanych z niepełnosprawnością oraz do specyfiki studiowanego kierunku;
- realizację dostosowania materiałów edukacyjnych do formy dostępnej na warunkach określonych w regulaminie programu „Hamlet"
- doradztwo i szkolenia dla studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia
- obsługę dokumentacji studentów i doktorantów potwierdzającej niepełnosprawność (wprowadzanie danych z orzeczenia lub dokumentu równoważnego do systemu USOS w celu ubiegania się o stypendium dla osób z niepełnosprawnością)
- współpracę z JCJ i SWFiS UJ w obszarze organizacji lektoratu języka angielskiego oraz zajęć z wychowania fizycznego na basenie
- tłumacza języka migowego.
- Nauczycieli akademickich: wykładowców i egzaminatorów, odpowiedzialnych za wdrażanie adaptacji zajęć, zaliczeń i egzaminów przyznanych studentom i doktorantom przez odpowiednie władze w sposób pozwalający osiągnąć studentom i doktorantom efekty kształcenia.
- Administratorów budynków odpowiadających za środowisko fizyczne, w którym odbywają się zajęcia dydaktyczne.
- Pracowników administracji (np. koordynatorów ds. pomocy materialnej, pracowników dziekanatów i sekretariatów) odpowiedzialnych za obsługę administracyjną studentów i doktorantów niepełnosprawnych w formie dostępnej.
- Studentów i doktorantów z niepełnosprawnością odpowiedzialnych za wnioskowanie o dostępne formy dostosowania procesu kształcenia oraz za wdrażanie adaptacji zajęć, zaliczeń i egzaminów w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia.
Poniższy katalog nie jest zamknięty. Istnieje możliwość ubiegania się o inne formy dostosowania procesu kształcenia nieuwzględnione poniżej, a uwarunkowane specyfiką niepełnosprawności studenta lub doktoranta zgodnie z Zarządzeniem nr 150 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 22 grudnia 2020 roku w sprawie: dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej.
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- możliwość nagrywania zajęć przez studenta
- możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych w formie dostępnej od wykładowców (np. w formie elektronicznej, w powiększonej czcionce);
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania
- Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze ze specjalistycznym oprogramowaniem
- Otrzymywanie arkuszy egzaminacyjnych w powiększonej czcionce
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Dostosowanie materiałów edukacyjnych do formy dostępnej, np.:
- Forma elektroniczna
- Powiększona czcionka
- Brajl
- Grafika wypukła
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania, np.:
- Doradztwo w wyborze specjalistycznego oprogramowania
- Szkolenia w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem
- Lektorat języka angielskiego prowadzony przez lektorki Jagiellońskiego Centrum Językowego w pracowni multimedialnej CD UJ
- Zajęcia wychowania fizycznego na basenie prowadzone przez trenerów Studium Wychowania Fizycznego i Sportu UJ
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością, posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością wzrokową oraz z adaptowania materiałów dydaktycznych.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Inne: instruktaż w zakresie topografii budynków, w których mieszczą się jednostki dydaktyczne studenta (sale zajęciowe, sekretariat, biblioteki, itp.).
Osoby z niepełnosprawnością słuchową
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Wykorzystywanie w trakcie zajęć środków dydaktycznych umożliwiających odbiór informacji kanałem wzrokowym (np. prezentacje multimedialne, przezrocza, grafy, wykresy, mapy, ilustracje, zdjęcia).
- Udostępnianie studentowi materiałów do zajęć odpowiednio wcześnie przed ich rozpoczęciem (np. konspekt w formie elektronicznej lub papierowej, główne tezy, bibliografia, prezentacja multimedialna)
- Umożliwienie korzystania z dostępnych rozwiązań technologicznych, m.in. używania systemów wspomagających słyszenie (FM), pętli induktofonicznej.
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Podczas egzaminów ustnych możliwość otrzymywania pytań w formie pisemnej;
- Zmiana formy z ustnej na pisemną.
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Lektorat języka angielskiego prowadzony przez lektorki Jagiellońskiego Centrum Językowego w pracowni multimedialnej CD UJ.
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością słuchową.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Tłumacz języka migowego
- Inne: pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w sytuacji, gdy niepełnosprawność uniemożliwia studentowi samodzielne notowanie.
Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Zamiana miejsc, w których odbywają się zajęcia na dostępne architektonicznie;
- Możliwość modyfikacji harmonogramu zajęć i/lub zamiana grupy;
- Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
- Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
- Wsparcie osób z niepełnosprawnością rąk podczas zajęć, np. w laboratorium;
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze;
- Umożliwienie robienia krótkich przerw podczas pisania egzaminów pisemnych;
- Wsparcie podczas egzaminów pisemnych osób, którym niepełnosprawność utrudnia lub uniemożliwia samodzielne pisanie;
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Dostosowanie materiałów dydaktycznych do formy dostępnej, np.: formy elektronicznej;
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Zajęcia wychowania fizycznego na basenie prowadzone przez trenerów Studium Wychowania Fizycznego i Sportu UJ;
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością ruchową.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
- urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
- urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
- Inne:
- wsparcie w pozyskiwaniu niezbędnej literatury lub innych materiałów edukacyjnych oraz w załatwianiu spraw administracyjnych w sytuacjach, w których niepełnosprawność studenta lub dostępność architektoniczna odpowiednich jednostek uczelni uniemożliwia mu samodzielność w tym zakresie;
- pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w sytuacji, gdy niepełnosprawność uniemożliwia samodzielne notowanie studentowi.
Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Zwiększenie limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na warunkach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia;
- Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
- Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
- Wydłużenie czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenia ich na mniejsze części;
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
- W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
- Dostosowanie formy egzaminu.
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z zaburzeniami psychicznymi.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Konsultacja psychiatryczna, której celem jest określenie potrzebnego wsparcia na uczelni.
- Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
- urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
- urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
Osoby ze spektrum autyzmu
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
- Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
- Wydłużenie czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenie ich na mniejsze części;
- Zamiana referatów i prezentacji oraz aktywności werbalnej podczas zajęć na pisemną formę zaliczenia (np. test, esej);
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
- W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
- Dostosowanie formy egzaminu;
- Umożliwienie zdawania egzaminu przy komputerze.
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
- urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
- urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
- Inne:
- pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w razie potrzeby;
- wsparcie w odnalezieniu osoby z roku, z którą student mógłby się kontaktować w razie wątpliwości czy pytań dotyczących studiów.
Osoby chorujące przewlekle
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Zwiększenie limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na warunkach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia;
- Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
- Umożliwienie zaliczania materiału w trybie indywidualnym w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia studentowi regularne uczestnictwo w zajęciach;
- Modyfikacja harmonogramu zajęć minimalizująca nieobecności związane z planowanym leczeniem.
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
- W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
- Dostosowanie formy egzaminu.
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
- Współpraca CD UJ z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów chorujących przewlekle.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
- Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
- urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
- urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
Osoby z dysleksją rozwojową (dysgrafią, dysortografią, dysleksją)
- Dostosowanie procesu kształcenia:
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
- Możliwość nagrywania zajęć przez studenta.
- Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
- Wydłużenie czasu ich trwania;
- Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
- Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze;
- W zadaniach, których celem nie jest sprawdzanie zasad ortografii pomijanie przy ocenie drobnych błędów w pisowni (np. zmiany kolejności liter, opuszczenia pojedynczych głosek).
- Przykładowe formy adaptacji zajęć:
- Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
- Współpraca CD z wykładowcami:
- Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów chorujących przewlekle.
- W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.