перейти до основного змісту

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

Dla studentów

Навіґативний ланцюжок Навіґативний ланцюжок

Відображення мережевого вмісту Відображення мережевого вмісту

Katalog przykładowych racjonalnych usprawnień

Katalog przykładowych racjonalnych usprawnień

Katalog dedykowany studentom, doktorantom i słuchaczom studiów podyplomowych z niepełnosprawnościami na Uniwersytecie Jagiellońskim

Do studentów i doktorantów z niepełnosprawnością zalicza się osoby:
  • z niepełnosprawnością, posiadające aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub dokument równoważny,
  • przewlekle chorujące nieposiadające orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, których sytuację zdrowotną potwierdza przedłożona w CD UJ dokumentacja medyczna,
  • u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach, a okoliczności te potwierdza przedłożona w CD UJ dokumentacja specjalistyczna.
Wsparcie edukacyjne osób niepełnosprawnych na Uniwersytecie Jagiellońskim realizowane jest przez następujące podmioty mające określone kompetencje:
  1. Władze uczelni i władze podstawowych jednostek organizacyjnych (dziekani wydziałów lub osoby działające z ich upoważnienia oraz kierownicy studiów doktoranckich) – decyzje w sprawie dostosowania procesu kształcenia (adaptacje zajęć i adaptacje zaliczeń i egzaminów) oraz przyznawania urlopów dziekańskich;
  2. Centrum Dostępności UJ – organ opiniujący i doradczy odpowiedzialny za:
    • dobór odpowiednich form wsparcia edukacyjnego dostosowanych do indywidualnych potrzeb związanych z niepełnosprawnością oraz do specyfiki studiowanego kierunku;
    • realizację dostosowania materiałów edukacyjnych do formy dostępnej na warunkach określonych w regulaminie programu „Hamlet"
    • doradztwo i szkolenia dla studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych
    • konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia
    • obsługę dokumentacji studentów i doktorantów potwierdzającej niepełnosprawność (wprowadzanie danych z orzeczenia lub dokumentu równoważnego do systemu USOS w celu ubiegania się o stypendium dla osób z niepełnosprawnością)
    • współpracę z JCJ i SWFiS UJ w obszarze organizacji lektoratu języka angielskiego oraz zajęć z wychowania fizycznego na basenie
    • tłumacza języka migowego.
  3. Nauczycieli akademickich: wykładowców i egzaminatorów, odpowiedzialnych za wdrażanie adaptacji zajęć, zaliczeń i egzaminów przyznanych studentom i doktorantom przez odpowiednie władze w sposób pozwalający osiągnąć studentom i doktorantom efekty kształcenia.
  4. Administratorów budynków odpowiadających za środowisko fizyczne, w którym odbywają się zajęcia dydaktyczne.
  5. Pracowników administracji (np. koordynatorów ds. pomocy materialnej, pracowników dziekanatów i sekretariatów) odpowiedzialnych za obsługę administracyjną studentów i doktorantów niepełnosprawnych w formie dostępnej.
  6. Studentów i doktorantów z niepełnosprawnością odpowiedzialnych za wnioskowanie o dostępne formy dostosowania procesu kształcenia oraz za wdrażanie adaptacji zajęć, zaliczeń i egzaminów w porozumieniu z osobami prowadzącymi zajęcia.

Poniższy katalog nie jest zamknięty. Istnieje możliwość ubiegania się o inne formy dostosowania procesu kształcenia nieuwzględnione poniżej, a uwarunkowane specyfiką niepełnosprawności studenta lub doktoranta zgodnie z Zarządzeniem nr 13 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 8 lutego 2024 roku w sprawie: racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami w kształceniu i prowadzeniu działalności naukowej.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • możliwość nagrywania zajęć przez studenta
      • możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych w formie dostępnej od wykładowców (np. w formie elektronicznej, w powiększonej czcionce);
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania
      • Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze ze specjalistycznym oprogramowaniem
      • Otrzymywanie arkuszy egzaminacyjnych w powiększonej czcionce
  2. Dostosowanie materiałów edukacyjnych do formy dostępnej, np.:
    • Forma elektroniczna
    • Powiększona czcionka
    • Brajl
    • Grafika wypukła
  3. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania, np.:
    • Doradztwo w wyborze specjalistycznego oprogramowania
    • Szkolenia w posługiwaniu się sprzętem i oprogramowaniem
  4. Lektorat języka angielskiego prowadzony przez lektorki Jagiellońskiego Centrum Językowego w pracowni multimedialnej CD UJ
  5. Zajęcia wychowania fizycznego na basenie prowadzone przez trenerów Studium Wychowania Fizycznego i Sportu UJ
  6. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością, posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
  7. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością wzrokową oraz z adaptowania materiałów dydaktycznych.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  8. Inne: instruktaż w zakresie topografii budynków, w których mieszczą się jednostki dydaktyczne studenta (sale zajęciowe, sekretariat, biblioteki, itp.).

Osoby z niepełnosprawnością słuchową

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Wykorzystywanie w trakcie zajęć środków dydaktycznych umożliwiających odbiór informacji kanałem wzrokowym (np. prezentacje multimedialne, przezrocza, grafy, wykresy, mapy, ilustracje, zdjęcia).
      • Udostępnianie studentowi materiałów do zajęć odpowiednio wcześnie przed ich rozpoczęciem (np. konspekt w formie elektronicznej lub papierowej, główne tezy, bibliografia, prezentacja multimedialna)
      • Umożliwienie korzystania z dostępnych rozwiązań technologicznych, m.in. używania systemów wspomagających słyszenie (FM), pętli induktofonicznej.
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Podczas egzaminów ustnych możliwość otrzymywania pytań w formie pisemnej;
      • Zmiana formy z ustnej na pisemną.
  2. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  3. Lektorat języka angielskiego prowadzony przez lektorki Jagiellońskiego Centrum Językowego w pracowni multimedialnej CD UJ.
  4. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
  5. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością słuchową.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  6. Tłumacz języka migowego
  7. Inne: pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w sytuacji, gdy niepełnosprawność uniemożliwia studentowi samodzielne notowanie.

Osoby z niepełnosprawnością ruchową

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Zamiana miejsc, w których odbywają się zajęcia na dostępne architektonicznie;
      • Możliwość modyfikacji harmonogramu zajęć i/lub zamiana grupy;
      • Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
      • Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
      • Wsparcie osób z niepełnosprawnością rąk podczas zajęć, np. w laboratorium;
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze;
      • Umożliwienie robienia krótkich przerw podczas pisania egzaminów pisemnych;
      • Wsparcie podczas egzaminów pisemnych osób, którym niepełnosprawność utrudnia lub uniemożliwia samodzielne pisanie;
  2. Dostosowanie materiałów dydaktycznych do formy dostępnej, np.: formy elektronicznej;
  3. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  4. Zajęcia wychowania fizycznego na basenie prowadzone przez trenerów Studium Wychowania Fizycznego i Sportu UJ;
  5. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny
  6. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z niepełnosprawnością ruchową.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  7. Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
    • urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
    • urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
  8. Inne:
    • wsparcie w pozyskiwaniu niezbędnej literatury lub innych materiałów edukacyjnych oraz w załatwianiu spraw administracyjnych w sytuacjach, w których niepełnosprawność studenta lub dostępność architektoniczna odpowiednich jednostek uczelni uniemożliwia mu samodzielność w tym zakresie;
    • pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w sytuacji, gdy niepełnosprawność uniemożliwia samodzielne notowanie studentowi.

Osoby z trudnościami w obszarze zdrowia psychicznego

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Zwiększenie limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na warunkach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia;
      • Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
      • Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
      • Wydłużenie czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenia ich na mniejsze części;
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
      • W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
      • Dostosowanie formy egzaminu.
  2. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  3. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
  4. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z zaburzeniami psychicznymi.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  5. Konsultacja psychiatryczna, której celem jest określenie potrzebnego wsparcia na uczelni.
  6. Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
    • urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
    • urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.

Osoby ze spektrum autyzmu

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Możliwość nagrywania zajęć przez studenta;
      • Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
      • Wydłużenie czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenie ich na mniejsze części;
      • Zamiana referatów i prezentacji oraz aktywności werbalnej podczas zajęć na pisemną formę zaliczenia (np. test, esej);
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
      • W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
      • Dostosowanie formy egzaminu;
      • Umożliwienie zdawania egzaminu przy komputerze.
  2. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  3. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
  4. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  5. Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
    • urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
    • urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.
  6. Inne:
    • pośredniczenie w uzyskiwaniu notatek z zajęć w razie potrzeby;
    • wsparcie w odnalezieniu osoby z roku, z którą student mógłby się kontaktować w razie wątpliwości czy pytań dotyczących studiów.

Osoby chorujące przewlekle

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Zwiększenie limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na warunkach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia;
      • Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
      • Umożliwienie zaliczania materiału w trybie indywidualnym w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia studentowi regularne uczestnictwo w zajęciach;
      • Modyfikacja harmonogramu zajęć minimalizująca nieobecności związane z planowanym leczeniem.
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
      • W przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwienie zdawania go w częściach;
      • Dostosowanie formy egzaminu.
  2. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  3. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie lub dokument równoważny;
  4. Współpraca CD UJ z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów chorujących przewlekle.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.
  5. Skorzystanie z urlopu dziekańskiego w ramach możliwości, jakie daje Regulamin Studiów UJ w postaci:
    • urlopu dziekańskiego na okres semestru lub roku w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia wywiązanie się z obowiązków akademickich;
    • urlopu dziekańskiego z prawem do udziału w wybranych zajęciach oraz zaliczania części przedmiotów objętych programem nauczania w przypadku, gdy sytuacja zdrowotna znacząco utrudnia wywiązywanie się z obowiązków akademickich.

Osoby z dysleksją rozwojową (dysgrafią, dysortografią, dysleksją)

  1. Dostosowanie procesu kształcenia:
    • Przykładowe formy adaptacji zajęć:
      • Możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
      • Możliwość nagrywania zajęć przez studenta.
    • Przykładowe formy adaptacji zaliczeń i egzaminów:
      • Wydłużenie czasu ich trwania;
      • Rozłożenie sesji egzaminacyjnej w czasie;
      • Umożliwienie zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze;
      • W zadaniach, których celem nie jest sprawdzanie zasad ortografii pomijanie przy ocenie drobnych błędów w pisowni (np. zmiany kolejności liter, opuszczenia pojedynczych głosek).
  2. Doradztwo i szkolenia dla studentów w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych wspierających proces nauczania.
  3. Współpraca CD z wykładowcami:
    • Konsultacje i szkolenia dla prowadzących zajęcia z zakresu metod wspierania studentów chorujących przewlekle.
    • W zakresie technicznej organizacji zajęć i egzaminów.

Osoby z innymi trudnościami zdrowotnymi

Osoby z niepełnosprawnościami nieuwzględnionymi powyżej, w tym osoby, u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach, osoby z zaburzeniami mowy i in. mogą ubiegać się o adaptacje zajęć i egzaminów dostosowane do indywidualnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia i specyfiki studiowanego kierunku.