Udzielanie osobom niepełnosprawnym wsparcia w dostępie do edukacji reguluje na Uniwersytecie Jagiellońskim Zarządzenie nr 150 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 22 grudnia 2020 roku w sprawie: dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej. Procedura ta w szczegółowy sposób określa tryb podejmowania decyzji w sprawach osób ze stałą lub czasową niepełnosprawnością. Należy podkreślić, że Uniwersytet Jagielloński jest jedną z niewielu polskich uczelni, w których proces ten jest ściśle uregulowany. Zarządzenie Rektora nadaje studentom prawo ubiegania się o szereg usług specjalistycznych i adaptacji, określając jednocześnie obowiązki i terminy, których student musi przestrzegać, aby wsparcie to miało charakter racjonalnej adaptacji.
Czym jest racjonalna adaptacja?
Adaptacja jest tym, co w Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych określane jest jako konieczne i odpowiednie zmiany, które mają na celu zapewnienie osobom niepełnosprawnym możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności na zasadzie równości z innymi osobami. Adaptacja taka ma być skuteczna w przypadku danej osoby, nie powinna jednak nakładać nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia na instytucję udzielającą wsparcia. Szukając właściwych rozwiązań w procesie edukacji trzeba brać pod uwagę ten właśnie punkt widzenia. W konsekwencji konieczne jest więc zaakceptowanie wymogu nadawania praw dodatkowych w tym wypadku osobom niepełnosprawnym, ale powinno się to odbywać w taki sposób, aby uniknąć faworyzowania jakiejś grupy ludzi, a więc w sytuacji uczelni osób niepełnosprawnych w stosunku do studentów bez niepełnosprawności. Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w sprawie dostosowania procesu kształcenia do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej jest zgodne z rozumieniem pojęcia racjonalnej adaptacji przewidzianym art. 24 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Tekst zarządzenia jest dostępny dla wszystkich osób zainteresowanych na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.
oraz poniżej
Zarządzenie nr 150 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 22 grudnia 2020 roku w sprawie: dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej
Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
- Określa się szczegółowe warunki dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej.
- O dostosowanie procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi, zwane dalej „adaptacją”, mogą ubiegać się studenci, doktoranci oraz słuchacze studiów podyplomowych, zwani dalej „osobami ubiegającymi się o adaptację” lub „wnioskodawcami”, których dotyczy co najmniej jedna z przesłanek wskazanych w § 2 ust. 1 zarządzenia.
- Celem adaptacji jest wyrównanie szans edukacyjnych osób z niepełnosprawnościami oraz innych osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej w pełnym dostępie do kształcenia i prowadzenia działalności naukowej na Uniwersytecie Jagiellońskim.
- Adaptacje mają zastosowanie do wszystkich form i kierunków studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz studiów doktoranckich i kształcenia w szkołach doktorskich prowadzonych na Uniwersytecie Jagiellońskim.
- Adaptacje mogą dotyczyć w szczególności formy egzaminów, toku kształcenia, jak i środowiska fizycznego, w którym mają miejsce zajęcia dydaktyczne oraz badania naukowe. Katalog przykładowych form adaptacji jest dostępny na stronie internetowej Działu ds. Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „DON UJ”, pod adresem http://www.don.uj.edu.pl.
- W procesie adaptacji biorą udział:
- pracownicy DON UJ;
- doradcy edukacyjni DON UJ będący wyznaczonymi pracownikami DON UJ, których zadaniem jest wdrażanie procesu adaptacji zgodnie z niniejszym zarządzeniem;
- osoby podejmujące rozstrzygnięcie, o których mowa w § 3 ust. 2;
- nauczyciele akademiccy lub osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim;
- pracownicy UJ niebędący nauczycielami akademickimi.
- Każdy przypadek osoby ubiegającej się o przyznanie adaptacji rozpatrywany jest indywidualnie, zgodnie z ideą wyrównywania szans edukacyjnych oraz racjonalnego dostosowania do potrzeb wynikających z niepełnosprawności lub choroby przewlekłej.
§ 2
- O przyznanie adaptacji mogą ubiegać się studenci, doktoranci oraz słuchacze studiów podyplomowych:
- z niepełnosprawnościami;
- przewlekle chorujący;
- u których nagła choroba lub wypadek skutkują czasową niezdolnością do pełnego uczestnictwa w zajęciach;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu na podstawie przedstawionej dokumentacji specjalistycznej (aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenia lekarskiego, dokumentu z poradni psychologiczno-pedagogicznej), która może być złożona w języku polskim lub angielskim.
- Adaptacje przyznawane są wnioskodawcom na jeden semestr albo na rok akademicki, w zależności od ich sytuacji zdrowotnej i potrzeb związanych z procesem kształcenia oraz badaniami naukowymi.
- Adaptacje powinny uwzględniać:
- stopień i rodzaj niepełnosprawności w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
- szczególne potrzeby związane ze stanem zdrowia;
- specyfikę wymagań merytorycznych związanych z tokiem kształcenia;
- uzasadnione i racjonalne potrzeby osoby ubiegającej się o adaptację związane z właściwą realizacją procesu kształcenia i badań naukowych;
- związek pomiędzy rodzajem niepełnosprawności lub stanem zdrowia a trudnościami w wypełnianiu obowiązków związanych z procesem kształcenia lub badaniami naukowymi.
§ 3
- Adaptacje procesu dydaktycznego przyznawane są na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o adaptację.
- Rozstrzygnięcie w sprawie przyznania adaptacji podejmuje:
- w odniesieniu do studentów – dziekan wydziału;
- w odniesieniu do doktorantów – odpowiednio: dyrektor szkoły doktorskiej/kierownik studiów doktoranckich;
- w odniesieniu do słuchaczy studiów podyplomowych – kierownik studiów podyplomowych.
- Wniosek należy złożyć w DON UJ nie później niż miesiąc przed planowanym terminem skorzystania z adaptacji. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się złożenie wniosku po tym terminie, jeżeli ze względu na rodzaj adaptacji jest możliwe jej wdrożenie pomimo upływu terminu.
- Wniosek może być sporządzony w języku polskim lub angielskim.
- W szczególnych przypadkach, zwłaszcza w sytuacjach nagłych oraz wskazanych w § 2 ust. 1 pkt 3, dopuszcza się złożenie wniosku do właściwej jednostki organizacyjnej obsługującej tok kształcenia wnioskodawcy, która niezwłocznie przesyła taki wniosek do DON UJ.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, wnioskodawca zobowiązany jest załączyć dokumentację, o której mowa w § 2 ust. 1. Dokumentacja powinna być sporządzona w języku polskim lub angielskim.
- Doradca edukacyjny DON UJ analizuje otrzymaną dokumentację, a następnie opracowuje opinię dotyczącą zasad i warunków adaptacji i przesyła ją wraz z wnioskiem do podmiotu właściwego do wydania rozstrzygnięcia w sprawie przyznania adaptacji.
- W przypadku, gdy doradca edukacyjny DON UJ stwierdzi, że przedstawiona dokumentacja jest niewystarczająca do rozpatrzenia wniosku, może zwrócić się do osoby ubiegającej się o adaptację o uzupełnienie dokumentacji lub odbycie w DON UJ konsultacji w terminie wyznaczonym przez DON UJ.
- Doradca edukacyjny DON UJ:
- w porozumieniu z osobą ubiegającą się o adaptację określa indywidualne potrzeby wynikające z niepełnosprawności lub stanu zdrowia, które mogą mieć wpływ na proces przyjmowania na uczelnię, kształcenia i prowadzenia działalności naukowej;
- gromadzi dokumentację potwierdzającą określone trudności osoby ubiegającej się o adaptację;
- ma prawo zasięgnąć opinii nauczycieli akademickich lub osób prowadzących zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie w celu zaproponowania adaptacji uwzględniających specyfikę kształcenia, a także określenia warunków mieszczących się w ramach możliwości organizacyjnych Uniwersytetu;
- może zasięgnąć informacji od pracownika obsługującego tok kształcenia osoby ubiegającej się o przyznanie adaptacji na temat dotychczasowego przebiegu kształcenia;
- informuje podmiot, który wydał rozstrzygnięcie w sprawie przyznania adaptacji, o zaistniałych przeszkodach przy procesie adaptacji dotyczących wnioskodawcy, w szczególności gdy wnioskodawca stwarza zagrożenie lub nie przestrzega innych zasad współpracy z doradcą edukacyjnym.
- DON UJ może negatywnie zaopiniować wniosek, gdy:
- przedstawiona dokumentacja jest niekompletna, a wnioskodawca jej nie uzupełnił;
- przedstawiona dokumentacja lub wynik konsultacji specjalistycznej przeprowadzonej w DON UJ nie potwierdzają związku między rodzajem niepełnosprawności lub stanem zdrowia a trudnościami w wypełnianiu obowiązków związanych z realizacją procesu kształcenia i prowadzeniu badań naukowych;
- zastosowanie adaptacji byłoby nieracjonalne.
- Przed podjęciem rozstrzygnięcia podmiot wskazany w ust. 2 może zwrócić się do DON UJ o udostępnienie dokumentacji specjalistycznej wnioskodawcy, w tym dokumentacji medycznej. Dokumentację taką przedkłada doradca edukacyjny DON UJ.
- O rozstrzygnięciu informuje wnioskodawcę pracownik jednostki organizacyjnej obsługującej tok kształcenia osoby ubiegającej się o adaptację. Pracownik ww. jednostki sporządza adnotację na kopii rozstrzygnięcia, w której podaje dokładną datę jego otrzymania przez wnioskodawcę.
- Kopia rozstrzygnięcia doręczana jest do DON UJ oraz do jednostki organizacyjnej obsługującej tok kształcenia wnioskodawcy w terminie umożliwiającym wdrożenie adaptacji.
- Po otrzymaniu rozstrzygnięcia DON UJ przesyła do jednostki organizacyjnej obsługującej tok kształcenia wnioskodawcy szczegółowe zalecenia dotyczące adaptacji.
- Jednostka organizacyjna obsługująca tok kształcenia wnioskodawcy przesyła zalecenia, o których mowa w ust. 14, do nauczycieli akademickich lub osób prowadzących zajęcia dydaktyczne lub badania naukowe.
- W przypadku odmowy przyznania adaptacji wnioskodawca ma prawo do wniesienia zastrzeżeń od rozstrzygnięcia.
- Zastrzeżenia w formie pisemnej wnosi się do Rektora UJ w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia lub otrzymania rozstrzygnięcia za pośrednictwem podmiotu określonego w ust. 2.
- Przy rozpatrywaniu zastrzeżeń od rozstrzygnięcia Rektor UJ może zasięgnąć opinii DON UJ. Rozstrzygnięcie Rektora UJ jest ostateczne.
- W przypadku uzyskania od doradcy edukacyjnego DON UJ informacji, o których mowa w ust. 9 pkt 5, podmiot, o którym mowa w ust. 2, ma prawo uchylić rozstrzygnięcie w sprawie przyznania adaptacji.
§ 4
- Wszystkie osoby uczestniczące w procedurze przyznawania adaptacji zobowiązane są do ochrony danych osobowych, a w szczególności danych wrażliwych związanych z niepełnosprawnością lub stanem zdrowia osoby ubiegającej się o adaptację oraz do nieujawniania ich osobom nieuprawnionym, zgodnie z procedurami obowiązującymi na Uniwersytecie Jagiellońskim.
- Szczegółowa dokumentacja złożona przez osobę ubiegającą się o przyznanie adaptacji, w tym dokumentacja specjalistyczna, przechowywana jest w DON UJ i jest archiwizowana na mocy odrębnych przepisów i z uwzględnieniem charakteru powierzonych danych wrażliwych.
§ 5
- W przypadku, gdy niepełnosprawność lub szczególna sytuacja zdrowotna nie ma charakteru stałego, osoba korzystająca z adaptacji zobowiązana jest do dostarczenia do siedziby DON UJ aktualnej dokumentacji niezwłocznie po ustaniu przyczyny przyznania adaptacji.
- W przypadku nieuzupełnienia dokumentacji w sytuacji, o której mowa w ust. 1, DON UJ informuje o tym fakcie podmiot, o którym mowa w § 3 ust. 2, który może uchylić rozstrzygnięcie o przyznaniu adaptacji.
§ 6
Traci moc zarządzenie nr 86 Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego z 28 lipca 2017 roku w sprawie dostosowania procesu kształcenia i badań naukowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób znajdujących się w szczególnej sytuacji zdrowotnej.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Rektor
Prof. dr hab. Jacek Popiel