Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Jak zwiększać dostępność architektoniczną

Jak zwiększać dostępność architektoniczną

Przedstawiamy rolę społeczności Uniwersytetu Jagiellońskiego w zapewnianiu dostępności architektonicznej:

Studentki i studenci

  • zdobywanie wiedzy i świadomości na temat szczególnych potrzeb (np. poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez Centrum Dostępności – w odpowiedzi na zgłoszone potrzeby lub w ramach wydarzeń takich jak np. Tydzień Jakości Kształcenia lub Krakowskie Dni Integracji) 
  • organizowanie akcji sprzyjających zapewnianiu dostępności (np. przedstawiciele Samorządu Wydziału Polonistyki opracowali szczegółowe opisy dostępności budynków swojego Wydziału 
  • promowanie dostępności w mediach społecznościowych (np. Dzień Wiedzy o Dostępności, Dzień Osób Leworęcznych – zapraszamy do śledzenia Facebooka CDUJ, gdzie pojawiają się tego typu informacje) 
  • uważność – np. odkładanie krzeseł na miejsce, odkładanie hulajnóg w wyznaczone miejsce 
  • organizowanie spotkań studenckich w dostępnych architektonicznie miejscach 
  • otwartość na zmianę miejsca odbywania/prowadzenia zajęć z uwagi na dostępność architektoniczną sal dla studentów lub pracowników ze szczególnymi potrzebami 
  • informowanie koordynatora ds. dostępności o zauważonym braku dostępności lub utrudnieniach.

Administratorzy budynków

  • dbałość o czytelne oznaczenia budynków – plany pięter, oznaczenia toalet, numery i nazwy pomieszczeń, oznaczenie sposobu pokonania napotkanej bariery (np. ciężkich drzwi) itp. 
  • przekazywanie informacji o braku dostępu do całości lub części budynku redaktorom stron internetowych poszczególnych wydziałów i jednostek 
  • dbałość o udrażnianie ciągów komunikacyjnych – pozostawianie wolnych przestrzeni w korytarzach (wolnych od doniczek, choinek, standów itp.) 
  • przygotowanie miski (i ręcznika) dla psów asystujących 
  • organizacja ewakuacji z uwzględnieniem osób z różnorodnymi potrzebami 
  • uwzględnianie pomysłów/ potrzeb z wiązanych likwidowaniem barier architektonicznych do Działu Remontów 
  • monitorowanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami 

Pracownicy administracyjni wydziałów/ bibliotek

  • uwzględnianie potrzeb osób, szczególnie z trudnościami w poruszaniu się w harmonogramach studiów (dostępne sale, możliwość efektywnego przemieszczenia pomiędzy budynkami UJ) 
  • wymiana lad na takie, które mają obniżony blat 
  • wieszanie skrzynek na listy/ ankiety w zasięgu osoby poruszającej się na wózku i niskiego wzrostu 
  • aranżacja pomieszczeń w taki sposób, aby zapewnić przestrzeń manewrową osobom na wózkach. 

Pracownicy Centrum Dostępności

  • zgłaszanie zauważonych barier architektonicznych administratorom budynków i władzom UJ 
  • doradztwo dla jednostek w zakresie dostępności architektonicznej 
  • opiniowanie projektów inwestycji i remontów 
  • opracowywanie standardów dostępności UJ 
  • promocja dobrych praktyk 
  • prowadzenie szkoleń z zakresu dostępności architektonicznej.

Władze UJ/ Dział Remontów i Dział Inwestycji

  • tworzenie warunków do usuwania barier i zapobiegania ich powstawaniu, 
  • uwzględnianie potrzeb związanych z dostępnością architektoniczną w planowanej i działalności (Strategia Rozwoju UJ do roku 2030).