Przedstawiamy rolę społeczności Uniwersytetu Jagiellońskiego w zapewnianiu dostępności architektonicznej:
Studentki i studenci
- zdobywanie wiedzy i świadomości na temat szczególnych potrzeb (np. poprzez uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez Centrum Dostępności – w odpowiedzi na zgłoszone potrzeby lub w ramach wydarzeń takich jak np. Tydzień Jakości Kształcenia lub Krakowskie Dni Integracji)
- organizowanie akcji sprzyjających zapewnianiu dostępności (np. przedstawiciele Samorządu Wydziału Polonistyki opracowali szczegółowe opisy dostępności budynków swojego Wydziału
- promowanie dostępności w mediach społecznościowych (np. Dzień Wiedzy o Dostępności, Dzień Osób Leworęcznych – zapraszamy do śledzenia Facebooka CDUJ, gdzie pojawiają się tego typu informacje)
- uważność – np. odkładanie krzeseł na miejsce, odkładanie hulajnóg w wyznaczone miejsce
- organizowanie spotkań studenckich w dostępnych architektonicznie miejscach
- otwartość na zmianę miejsca odbywania/prowadzenia zajęć z uwagi na dostępność architektoniczną sal dla studentów lub pracowników ze szczególnymi potrzebami
- informowanie koordynatora ds. dostępności o zauważonym braku dostępności lub utrudnieniach.
Administratorzy budynków
- dbałość o czytelne oznaczenia budynków – plany pięter, oznaczenia toalet, numery i nazwy pomieszczeń, oznaczenie sposobu pokonania napotkanej bariery (np. ciężkich drzwi) itp.
- przekazywanie informacji o braku dostępu do całości lub części budynku redaktorom stron internetowych poszczególnych wydziałów i jednostek
- dbałość o udrażnianie ciągów komunikacyjnych – pozostawianie wolnych przestrzeni w korytarzach (wolnych od doniczek, choinek, standów itp.)
- przygotowanie miski (i ręcznika) dla psów asystujących
- organizacja ewakuacji z uwzględnieniem osób z różnorodnymi potrzebami
- uwzględnianie pomysłów/ potrzeb z wiązanych likwidowaniem barier architektonicznych do Działu Remontów
- monitorowanie miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami
Pracownicy administracyjni wydziałów/ bibliotek
- uwzględnianie potrzeb osób, szczególnie z trudnościami w poruszaniu się w harmonogramach studiów (dostępne sale, możliwość efektywnego przemieszczenia pomiędzy budynkami UJ)
- wymiana lad na takie, które mają obniżony blat
- wieszanie skrzynek na listy/ ankiety w zasięgu osoby poruszającej się na wózku i niskiego wzrostu
- aranżacja pomieszczeń w taki sposób, aby zapewnić przestrzeń manewrową osobom na wózkach.
Pracownicy Centrum Dostępności
- zgłaszanie zauważonych barier architektonicznych administratorom budynków i władzom UJ
- doradztwo dla jednostek w zakresie dostępności architektonicznej
- opiniowanie projektów inwestycji i remontów
- opracowywanie standardów dostępności UJ
- promocja dobrych praktyk
- prowadzenie szkoleń z zakresu dostępności architektonicznej.
Władze UJ/ Dział Remontów i Dział Inwestycji
- tworzenie warunków do usuwania barier i zapobiegania ich powstawaniu,
- uwzględnianie potrzeb związanych z dostępnością architektoniczną w planowanej i działalności (Strategia Rozwoju UJ do roku 2030).