Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

O dostępności architektonicznej

O dostępności architektonicznej

O dostępności architektonicznej budynku możemy mówić wtedy, kiedy każda osoba, również ta ze szczególnymi potrzebami, może z niego korzystać w sposób bezpieczny i maksymalnie samodzielny. Bariera to nie tylko to, co uniemożliwia udział w różnych sferach życia na zasadzie równości, ale również to, co tę aktywność ogranicza.

Stan dostępności osiągany jest poprzez projektowanie uniwersalne lub zastosowanie racjonalnych usprawnień. Uniwersytet Jagielloński od wielu lat podejmuje działania mające na celu zwiększenie dostępności zróżnicowanej infrastruktury uczelni. Wielokrotnie był nagradzany w konkursie “Kraków bez Barier”, co jest zaszczytem, ale również zobowiązaniem do stawiania poprzeczki coraz wyżej. 

Rolą Centrum Dostępności w zapewnianiu dostępności architektonicznej jest doradztwo dla użytkowników budynków, administratorów, Działu Inwestycji i Działu Remontów poprzez: 

  • konsultacje (opiniowanie) projektów: planu funkcjonalno-użytkowego (koncepcji), projektu architektonicznego, projektu wykonawczego, projektu identyfikacji wizualnej 
  • szkolenia w zakresie świadomości potrzeb osób z różnorodnymi potrzebami 
  • szkolenia w zakresie bezpiecznej ewakuacji 

Centrum ściśle współpracuje z Koordynatorem ds. dostępności UJ na rzecz wypracowywania standardów dostępności architektonicznej UJ (współpraca w ramach panelu architektonicznego) oraz rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności. 

Aby efektywnie realizować te zadania, pracownicy Centrum Dostępności konsultują rozwiązania z osobami ze szczególnymi potrzebami, uczestniczą w wypracowywaniu standardów. W 2021 roku z inicjatywy UJ rozpoczęto regularne spotkania pracowników biur, działów, koordynatorów i Pełnomocników ds. Osób z Niepełnosprawnościami poświęcone tematyce dostępności architektonicznej, gdzie następuje wymiana dobrych praktyk w zakresie szczegółowych rozwiązań i procedur. 

Przesłanki prawne do zapewniania dostępności możemy znaleźć w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych Art. 9 (dostępności) i Art. 24 (edukacja) oraz Ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym Art. 11 (zapewnienie dostępu do rekrutacji, kształcenia i prowadzenia badań naukowych przez osoby z niepełnosprawnościami to jedno z podstawowych zadań uczelni). 

Dostępność architektoniczna w świetle Ustawy o zapewnianiu dostępności podmiotów publicznych osobom ze szczególnymi potrzebami oznacza, że w budynku: 

  • nie ma barier w komunikacji pionowej i poziomej,  
  • zapewniono środki techniczne, które pozwalają skutecznie i samodzielnie pokonywać bariery, 
  • zapewniono informację na temat rozmieszczenia pomieszczeń dostępną różnymi kanałami komunikacji/ zmysłami 
  • zapewniono możliwość przebywania z psem asystującym 
  • opracowano warunki ewakuacji z uwzględnieniem szczególnych potrzeb oraz wyznaczono miejsca bezpiecznego oczekiwania na pomoc.

Mając na uwadze powyższe, jak i głębokie przekonanie o słuszności dostosowania infrastruktury UJ, sformułowano cele i działania w Strategii Rozwoju UJ do Roku 2030

"Cele strategiczne i działania: 

Cel I: zrównoważony uniwersytet badawczy, przodujący ośrodek naukowy, rozpoznawalny w Europie i na świecie 

1. Doskonałość naukowa — prowadzenie badań naukowych na naj‐ wyższym poziomie, w tym badań interdyscyplinarnych i międzydziedzinowych, o znaczącym wkładzie w poszerzanie aktualnych horyzontów wiedzy 

Działanie 12. zapewnianie warunków do prowadzenia badań naukowych przez osoby z niepełno‐ sprawnościami oraz innymi szczególnymi potrzebami 

2. Szkoły doktorskie UJ jako środowisko rozwoju wybitnej młodej kadry naukowej — najwyższej jakości kształcenie oraz przygotowanie do aktywności badawczej i dydaktycznej najbardziej uzdolnionych doktorantów z kraju i zagranicy 

Działanie 9. zapewnianie warunków kształcenia i rozwoju w ramach szkół doktorskich dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami. 

Cel V: sprawne zarządzanie procesami organizacyjnymi, finansowymi i inwestycyjnymi 

3. Polityka inwestycji i zarządzania infrastrukturą zorientowana na potrzeby rozwojowe — rozwój infrastruktury oraz zarządzanie majątkiem Uczelni w sposób zwiększający potencjał badań naukowych, procesu kształcenia, współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz obsługi administracyjnej z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb społecznych o charakterze kulturalnym, sportowym i integracyjnym oraz dostępności budynków 

Działanie 7. rozwój infrastruktury cyfrowej spełniającej wymogi dostępności dla wszystkich zainteresowanych 

Działanie 9. stałe podnoszenie dostępności infrastruktury Uniwersytetu Jagiellońskiego dla osób ze szczególnymi potrzebami".